En blogg om vin og alt som tilhører - tips til gode kjøp, tanker om vin, gode og dårlige vinopplevelser.

mandag 21. desember 2009

Pinnevin

Å finne gode viner til pinnekjøtt er enda mindre enkelt enn til ribba. Pinnekjøttet er minst like fett, i tillegg er pinnene adskillig saltere, og ofte røkt. Tradisjonelt tilbehør er melne poteter, fett fra kokingen, og kålrabistappen, med fantastisk deilig søtsmak og rikelig pepper. Til sammen kreves viner som kan slukke tørsten, som kan oppveie det salte, møte det søte, matche røyksmaken og renske opp i fettet.

Gode røde
Røde til pinnekjøtt må ikke være tanninkraftige, for det kan bli veldig ubehagelige til så salt mat. Men de bør ha godt med frukt og oppleves leskende og tørsteslukkende. Vinen jeg skal drikke til pinnekjøttet denne jula, er Fenocchio Barbera d'alba Superiore 2007 fra Piemonte i Nord-Italia. Laget på Barberadruen som gir rikelig med frisk frukt, ganske høy syre og moderat med tanniner. (Ser forresten at også DN anbefaler denne, det var kjekt!)
Et alternativ som bytter noe av den høye syren med stor eleganse, er en burgunder. Jeg ville ikke valgt en stor/dyr burgunder, for pinnekjøttet er for grovkornet mat til å hente frem storheten i en slik vin. Men en lettere og enklere utgave som Pavelot Savigny-les-Beaune 2006/2007, vil kunne bli en flott kombinasjon.
Til sist vil jeg ta frem et område som altfor sjelden står på handlelista, nemlig Franske Loire. I den grad folk henter derfra, er det de hvite Sancerre- eller Muscadetvinene man oftest plukker. Men Loire lager også saftige røde viner av Cabernet Franc, med god frukt og ikke altfor røffe moderate tanniner. Jeg tror for eksempel at Dom. de la Noblaie Chinon Cabernet Franc 2007 kan gjøre en flott figur sammen med pinnekjøtt.

Forresten: i flere medier anbefales det italienske ripasso- eller amaroneviner til pinnekjøtt. Jeg synes personlig at disse blir for søtladne og tunge, og mangler det leskende elementet. Dessuten har de en karakteristisk rosinduft som jeg ikke synes kler pinner. Men de som absolutt vil ned den veien, kan gjerne prøve en Tommasi Valpolicella Classico Superiore Ripasso 2007.

Hvitt og sprudlende
Ekte livsnytere – og vil vi ikke alle gjerne være blant dem? – insisterer på at Champagne passer til alt. Og et slags poeng har de, for dette er en av de mest undervurderte matvinene jeg vet om. Den skarpe syren, friskheten og dybden gjør den eminent til utallige retter, ikke bare skalldyr og fisk, men like mye til and, kylling og kaldt kjøtt. Men pinnekjøtt? Jeg vil i så fall prøve en Jacquesson Cuvée No 733.
Et annet godt hvitt alternativ er igjen en riesling, enten fra franske Alsace eller tyske Mosel. Jeg ville dristet meg til en som hadde ørlite restsødme, som denne Loosen Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett 2007. Produsenten Loosen ble for noen år siden kåret til Winemaker of the Year av det internasjonale vinbladet Decanter. Han har flere produkter på polet, og de er som oftest svært gode kjøp.

Noe helt nytt?
Pinnekjøttet er salt og fett og røkt. Vet man om andre ting m. samme kombinasjon? Før du går deg vill i tanker og assosiasjoner, skyter jeg inn: Gorgonzola! Og derfor – på tross av at det strengt tatt er flere ting som skiller enn forener, så vil jeg sjekke ut: er en av gastronomiens ultimate pardansere, Gorgonzola&Sauternes, mulig å overføre til det norske julekjøkken? Fåglarna vet, og dem er det jo ganske få av rundt her ved juletider.. Men jeg tenker å prøve det selv, antakeligvis en Castelnau de Suduiraut 2003, og det hadde jo vært strålende morsomt om andre gjorde det samme, og ga tilbakemelding. Det er viktig at det er en Sauternes av noenlunde kvalitet, slik at det er rikelig med syre til stede også, ikke bare søthet. Noen som tør?

To be continued…

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny blogg! Abonnement er lagt inn i Google reader.
    Spennende tanke om pinnekjøtt og Sauternes. I sommer drakk vi akkurat den vinen du nevner til fenalår. Det fungerte faktisk veldig godt, og avstanden til pinnekjøtt skulle ikke være altfor stor!

    SvarSlett
  2. Hei igjen,

    Hygelig du liker det jeg har lagt ut! Og spennende at du fanget opp sauternes-tipset - jeg fryktet at det skulle bli for "far out" for den gemene hop, men håpet jo at noen skulle tenne på tanken. Vi skal ha pinnekjøtt i morgen, da skal nevnte kombinasjon testes. Gleder meg! Ikke nøl m. å skrive hvis det er noe du er spesielt interessert i, vil ha synspunkterkommentarer på el. lign.

    Hilsen Frode

    SvarSlett