En blogg om vin og alt som tilhører - tips til gode kjøp, tanker om vin, gode og dårlige vinopplevelser.

onsdag 13. januar 2010

Byttevin

Jeg er så heldig å være utstyrt med et kobbel fornuftig familie/slekt, som vet forskjellen på litt og veldig vellykkede gaver. Stort sett hver januar kan jeg derfor tasse av gårde til mitt lokale pol og veksle inn et eller flere gavekort i funklende godsaker. Du er kanskje like heldig? Eller du har fått noe som passer å bytte, til dømes magnumflaska med bulgarsk merlot fra tante Gudrun, i noe lekkert og lagringsverdig? Her er noen flasker du bør vurdere å putte i kjelleren/vinskapet/skohylla.

Rocca Guicciarda Chianti Classico Riserva 2005/2006
Dette er en nydelig sak til kr. 179,- med kjølig bærfrukt og fin bitterhet, gode tanniner og medium til høy syre. Det er litt smak og behag hvor lenge man skal lagre chiantier. Personlig synes jeg de har godt av etpar-tre år, men får de sove lengre enn det synes jeg de blir litt søndagsdorske og fruktløse, uten at det nødvendigvis dukker opp andre spennende duft eller smak som erstatning. Jeg sparer derfor langtidslagringen til distrikter som er virkelig skapt for det, og drikker denne før det er for sent. Til kaldt kalvekjøtt og tunfisksaus, slik italienerne selv liker det. Jummy!


Fenocchio Barolo Bussia Sottana
Jeg har smakt flere årganger av denne, sist ’00 og ’01, og førstnevnte er kanskje den beste norditaliener jeg noen sinne har smakt: fantastisk utviklet duft av tjære, rått kjøtt, tobakk (tenk at du stikker nesa nesten(!) helt ned i en pakke rulling. Bør prøves, om ikke annet så for å ha et referansepunkt), bjørnebær og sedertre. Men det beste er strukturen: fyller ut hele munnen, kjølig flott frukt, ganske høy syre, og barske men elegante tanniner. Sean Connery i smoking! Nå for tiden er det Fenocchio Barolo Bussia Sottana Riserva 2003 til kr. 282,50 som er tilgjengelig. Denne vil kunne tåle å ligge noen år. Jeg har allerede to stk. på bås i kjelleren, og tror jeg vil vente med slaktingen til 2012. Kanskje enda lenger.

Condado de Haza Crianza 2006
En helt praktfullt elegant vin! For kr. 201,50 får du en vin med flott duft av røde og mørke bær (bjørnebær, jordbær, bringebær), krydder og eik. Fyldig og glatt i munnen, silkemyke tanniner, og forsiktig syre. Alt dette i en balanse som du sjelden ser utenfor turnhallen. Denne er en opplevelse allerede nå, men vil utvikle seg videre. Men jeg lurer på om jeg ikke hadde latt den kose seg med noe lam allerede første året.


Domaine de Chevalier 2002/2004
Vinene fra denne praktfulle klassiske Bordeauxeiendom er ganske stivt priset, som så mye annet fra Bordeaux for tiden. Men så er også vinene vanvittig gode, som så mye annet fra Bordeaux for tiden. Virkelig en må-ha for hobbykjellere som min. Eiendommen ligger i kvalitetsområdet Pessac-Leognan, del av stor-området Graves (som betyr ’småstein’). Utpreget elegante, beskrives ofte som feminine viner. Erketypisk bordeauxe i stilen, med medium fylde, fremtredende syre, tøffe tanniner og grov eike- og solbærduft som unge. Men tålmodig lagring – og det var det som var poenget her, ikke sant – vil gi deg en stilig matvin med avslepne tanniner, og en duft du vil huske: solbær, plomme, blyant (tenk på de blyantspisserne med en oppsamlingsboks av farget plast, som vi hadde på skolen), og eik som har integrert seg i vinen og gitt et vaniljeaktig innslag. Polet har i skrivende stund disse vinene tilgjengelig i nevnte årgang 2002/2004 til kr. 376,20, og årgang 2006 til kr. 475,- tilgjengelige. Disse kan du fint la ligge ti år eller mer. Kjøp nå, og begynn å glede deg til neste gang du fyller rundt år!

2 kommentarer:

  1. Mitt gavekort er allerede byttet i en staselig flaske fra Roagna. Morsomt å se hva du skriver om Baroloene fra Fenocchio. Jeg har bare smakt 00, 01 og 03, men er heftig og begeistret. 00 er utrolig konsentrert, og jeg er helt med på beskrivelsen din! Jeg er ikke noen ekspert, men synes dette er utrolig mye Barolo for pengene. En god håndfull 00 ligger i boden, et par 03 skal få selskap av noen til. Og så noen Villero fra samme produsent. Min lokale langer har i lengre tid prøvd å få meg til å satse på Condado de Haza - nå blir jeg nødt til å prøve :-) Og så Bordeauxene, da...

    SvarSlett
  2. Jeg synes det til tider kan være vanskelig å finne de gode baroloene som man ikke går bankerott av å kjøpe, så da er Fenocchio en grei produsent å forholde seg til! Smakte en Condado '00 i helga (sak om smakingen kommer), og den hadde hatt en nydelig utvikling! Vel verd å ha noen av i kjelleren altså!

    SvarSlett