En blogg om vin og alt som tilhører - tips til gode kjøp, tanker om vin, gode og dårlige vinopplevelser.

mandag 3. mai 2010

Finn fin vin i Berlin


Sulten og tørst, men smake først? Vin gjør fin i Berlin? Fakta er i hvert fall at jeg kommende helg inntar hovedstaden til De 3. Rikeste, med løpesko i sekken men vin i blikket.

Hovedgrunnen til denne sørvesterled er å pleie min andre lille interesse – løping. Men det vil neppe (forhåpentligvis ikke) ta mer enn drøye to timer, pluss omtrent like mye i rekonvalesens. Resten av tiden – fredag kveld til mandag formiddag – skal sløses bort i helhjertet gutteturete livsnyting: flanering, utepilsing og ikke minst seriøs vinshopping. Men da trenger jeg dere!

Så langt er nemlig min vinøse planlegging kun ett skritt av gårde: jeg skal innom på mammutsenteret KaDeWe. Av sine åtte fullstappede dekker-hele-kvartalet-etasjer har de satt av én hel etasje til gourmetstuff. Hvis ikke dét er viskelær mot min stereotype oppfatning av lærbuksefolket..!

Men etter KaDeWe? Her trenger jeg hjelp og støtte. Gode tips. Muntre tilrop. Hva som helst, så lenge det kommer fra noen som har gjort vinøse ting i riksbyen, og som vil dele tipsene med meg!

Lover åkke som å komme fryktelig tilbake, med like deler gnagsår, smakehistorier og nye pensjonærer til kjelleren.

Eders F

4 kommentarer:

  1. Galeries Lafayette i Friedrichstrasse 76-78 kan også være et alternativ. Mener å huske de hadde et ganske imponerende utvalgt av Champagne i en av de mange champagnebarene sine - dette var vel egentlig mer en champgagnebutikk med bar...

    I tillegg finnes det en egen Louis Roederer bar i øverste etasje med alt fra Brut NV til Cristal på glass! :)

    God tur!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for strålende gode råd - dette må jo bli bra!

    Frode

    SvarSlett
  3. Noe i nærheten av verdens lengste URL dette, men:

    http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=no&msa=0&msid=104349821519664644201.00045282df6667ff084eb&ll=52.506714,13.343754&spn=0.077423,0.178871&z=13

    er mitt Berlinkart (google map) fra et par år tilbake. Handlekurvsymbolet er vinbutikker.

    Viniculture husker jeg som en hyggelig liten vinbutikk.

    Weinladen Schmidt husker jeg at jeg også besøkte, og kjøpte et par vin. Trivelig strøk med matmarked rett ved.

    SvarSlett
  4. Dette er helt fantastisk hjelp!Synes litt synd på min reisekumpan, som ikke har like vindilla som meg, og skal være med på dette Vin-de Berlin-rittet. Men jeg - ja jeg gleder meg noe alvorlig! Takkar!

    Frode

    SvarSlett