En blogg om vin og alt som tilhører - tips til gode kjøp, tanker om vin, gode og dårlige vinopplevelser.

søndag 4. april 2010

Her kommer sola - på tide med bobler!


Endelig ferdig med påske-lam-helvete, nå er det på tide å feire våren! For min del betyr det vekk med de tunge røde, og frem med bobler, syre og frisk frukt!

Jeg har i mange år hatt samme nyttårsforsett - å drikke mer Champagne. Nå kan dette fort bli en like stor utfordring for lommebok som for selvdisiplinen. Derfor har jeg tillatt meg selv å lempe litt på definisjonene, og heller "drikke mer cmapagnemetodefremstilt vin". Det funker helt fint.

(Champagnemetoden for dummies: tørr vin tilsettes sukker og gjær, slik at en ny gjærlig starter. Det dannes CO2, som tas opp i vinen. Flaskene blir langsomt og forsiktig, enten maskinelt eller manuelt, ristet og snudd til de står på hodet. Da samles den døde gjæren nede i flaskehalsen. I en kjapp helmekanisk prosess fryses flaskehalsen, gjæren fjernes, flaska etterfylles, tilsettes sukker til ønsket tørr/søthet, og Voila!)

For oss få gjenlevende som altså fortsatt synes ekte Champagne er litt stivt priset, finnes det masser av gode champagnefremstilte musserende å få tak i. Her er to gode (og snilt prisede) franske:

J & G Musso Crémant de Bourgogne Brut
Klar, lys gul med grønnskjær. Jevne fine bobler som holder seg utover. Frisk fruktig duft av sitrus og sure grønne epler, sammen med et streif av toast. Skarp syre og frisk bitterhet i anslaget. Tørr, slank, lett i munnen. Frisk ettersmak, men muligens litt kort?

Solskinnsvin for et fluktig sommersinn (for å være litt poetisk..)

Comte de Ninot Crémant de Bourgogne Rosé Brut
Klar, delikat, lys rød farge. Friske bobler som holder seg lenge. Frisk, intenst fruktig duft av røde bær, mest jordbær. Høy syre, ikke noe for tante Agate. Knusktørr, litt tanniner (fra de røde druene) som gir litt fylde. Bærfrukten holder seg godt gjennom, og ut i ettersmaken, som er frisk med et lite snev av bitterhet, og sitter fint i. Ingen stor kvalitet, men likevel deilig livsbejaende.

Perfekt å ha i glasset mens man planlegger/drømmer om sommerferien!

4 kommentarer:

  1. FLott blogg! Håper det er greit at jeg linker til deg? Hege

    SvarSlett
  2. Hei igjen, veldig hyggelig at du liker det jeg skriver. Og du er selvsagt hjertelig velkommen til å linke til meg! Hilsen Frode

    SvarSlett
  3. Veldig bra!
    Disse skal jeg prøve meg på!

    Tusen takk!

    SvarSlett
  4. Gjør det, og kom gjerne med tilbakemeld. hvis de faller i smak.

    PS: Flere hvite anbefalinger på vei.

    Hilsen Frode

    SvarSlett